ГАЛЕРИЯ ИКОНИ

Икона
 

Архиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на Православието

19 март 2019 17:09, Варненска и Великопреслaвска митрополия
Архиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на Православието

На 17 март 2019 г. - 1 Неделя на Великия пост - Православна, Негово Високопреосвещенство Варненският и Великопреславски митрополит отслужи Василиева света Литургия в Катедрален храм "Успение Богородично". В съслужение с него бяха ставрофорен иконом Димитър Стоев - протосингел на Варненска и Великопреславска света митрополия и председател на храма, протойерей Йордан Найденов - административен секретар при митрополията, протойерей Георги Великов и свещеник Марин Тодоров.

След прочитането на апостолския (Евр. 11:24-26) и евангелския текст (Иоан. 1:43-51), Негово Високопреосвещенство произнесе проповед и отбеляза, че днешният ден е посветен на Правосавието и неговото тържество, и това води до задаването на един същностен въпрос: „Защо в първата седмица на Великия пост, когато особено много се каем всички православни християни, ние отбелязваме този най-богословски празник - тържеството на светото Православие над ересите в 842 година във Византия?“. Архиереят продължи с думите: „Ние разбираме всъщност, че самата дума покаяние, метание означава преобръщане, покайване на ума. Следователно ние си даваме сметка, че богословието в своя извор не е само плод и никога не е било само плод на чистия ум, а светото Православие е свидетелство благодарение на преобръщането и покайването на ума. Ние чухме светото евангелие според свети евангелист Йоан Богослов, но има нещо интересно, което винаги след Възкресението Христово споменаваме. Това е онова евангелие, за което става дума, когато Лука и Клеопа са в Емаус и когато след кръстните страдания и погребението на Спасителя са натъжени, срещат Христос и казват: „не загоря ли в нас сърцето ни“ (ср. 24:13-35). Следователно именно в нашия път към Емаус, благодарение на нашето покайване, ние се срещаме със Спасителя и не ние Го познаваме, а Той ни познава, Той извършва тази среща. И при тази среща, разбира се, се разгорява нашето сърце, и ние вече Го познаваме. Следователно тук богословието е винаги свързано със събитие: с нашата среща с Господа. И от тук започва началото на богословстването именно при възгоряването на сърцето“.

Архиереят отбеляза, че на този ден честваме събитието, свързано със Седмия Вселенски събор (проведен през 787 година в Никея) - изработването на догмата за иконопочитанието. „Фактически с утвърждаването на този догмат завършва и цялата догматична дейност на светата Църква. А догматът е неприкосновена истина, която ние приемаме въз основа на Свещеното Писание, на Свещеното Предание, общо казано на Божественото откровение, учението на светите апостоли и на светите отци“, заяви митрополит Йоан. Той каза, че в изработването на този догмат ние напълно утвърждаваме нашето почитание към светите икони. „Когато ние се покланяме на иконата, ние не се покланяме нито на дървото, нито на цветовете, с които е изписан образът, а ние се покланяме на личността, която е изписана. Нашето молитвено поклонение е към първообраза“, обясни Негово Високопреосвещенство.

Митрополит Йоан отбеляза, че на този ден си спомняме за всички свети отци, които се потрудиха и се молим за всички патриарси, архиереи, митрополити, архиепископи, епископи, свещеници, свещенослужители, духовници, отци, които са послужили за светото Православие и са направили възможно тези истини да достигнат до нас. „Ако умът може да сгреши, покаялият се ум вече води до непогрешимото усещане в човешкото сърце, че с нас е Бог. Следователно днешното тържество на светото Православие, дори и исторически погледнато, е свързано безспорно с нашата вяра. С нашето желание, онова което виждаме в Божия дом разписано чрез цветове, със средствата на цветовете, да говори за онова богословие, което, както казахме, е свидетелство и се ражда при срещата ни с Господа. Това събитие при разпалването на нашето сърце. Нека всеки да извърви своя път в Емаус за срещата си с Господа и да осъзнае своята православна принадлежност в това право славене на Бога с ум, сърце и с цялата си човешка същност“, допълни той.

Засвидетелствайки нашата съпричастност към това, което се е случило в VIII и IX, на великия вход отци носиха в ръце икони. Веднага след светата Литургия митрополит Йоан отслужи молебена на Неделя Православна, на който прозвучаха апостолското четиво (Рим. 16:17-24) и евангелския текст според свети апостол и евангелист Матей (18:10-18). Негово Високопреосвещенство поздрави всички именници, носещи името Натанаил и Филип.

Снимки и текст: Георги Великов

Снимки

Архиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на ПравославиетоАрхиерейска Василиева света Литургия на Неделя Православна - Тържество на Православието
« предишна новинаследваща новина »